REVIEW: Interkultur Stuttgart

Read in English / Spanish / Norwegian / German

Published on Dec 2018 in Interkultur Stuttgart Magazine

ENGLISH

It took no time for Tango to conquer Europe. At the beginning of the last century, tango fever spread like an epidemy in the big cities, infecting the masses in Berlin, Helsinki, Paris and Oslo.

For the Argentine pianist Juan Pablo de Lucca, grandson of the legendary tango singer Alberto Castillo, tango has been ever present since his birth. With Norwegian violinist Karl Espegard and other musicians from Norway and Argentina, de Lucca runs the intercultural project El Muro Tango, founded in 2016 in Oslo. It´s members are Juan Pablo de Lucca (piano), Karl Espegard (violin), Åsbjørg Ryeng (bandoneon) and Sebastián Noya (double bass). Among the guests, we find the well-known Argentine singer and guitarist Juan Villareal with his mixture of soulful virtuosity and self-confidence.

All the musicians act here like a filigree, a sober perfection that is only occasionally interrupted by the sudden sighing of the bandoneon. Very important in classical tango is the vocal, in this album performed by Juan Villareal, one of the leading Argentine tango singers. Waltzes, milongas and candombes from the golden era of Argentine Tango link the band to the tradition, reminiscent of the Habanera, from where tango developed. Remarkably, El Muro Tango resists all temptations to play popular tango hits. The eight musicians elicit from their instruments the finest tones and dynamic nuances, especially in pieces like Asi Se Baila El Tango, Regin and La Vieja Serenata.

El Muro Tango and Juan Villareal play with great energy, captivating melancholy and delicate subtleties in well-known and new tango and musette interpretations.

– Jürgen Spieß

SPANISH

No le tomó tiempo al tango conquistar Europa. A comienzos del siglo pasado, la fiebre del tango se expandió como una epidemia por las grandes ciudades, infectando a las masas de Berlin, Helsinki, Paris y Oslo.

Para el pianista argentino Juan Pablo de Lucca, nieto del legendario cantor de tangos Alberto Castillo, el tango ha estado siempre presente. Junto al violinista noruego Karl Espegard y a otros músicos noruegos y argentinos, de Lucca lleva el mando del proyecto intercultural El Muro Tango. Sus miembros son Juan Pablo de Lucca (piano), Karl Espegard (violin), Åsbjørg Ryeng (bandoneon) and Sebastián Noya (double bass). Entre los invitados del disco, se encuentra el reconocido cantor argentino Juan Villarreal, con su mezcla de cándida dulzura y seguridad.

Los músicos se comportan como una filigrana, una sobria perfección ocasionalmente interrumpida por el gemir del bandoneón. En el tango tradicional es de suma importancia la voz. En el album esta responsabilidad recae en Juan Villarreal, uno de los cantores más importantes de la escena actual argentina. Valses, milongas y candombes de la época dorada del tango unen a la banda con la tradición, remontándonos hasta la habanera, de donde proviene el tango. Es de remarcar como el grupo se resiste a interpretar los lugares comunes del género. Los ocho músicos extraen de sus instrumentos un delicado tono y una paleta llena de dinámicas, especialmente en piezas como Así Se Baila El Tango, Regin y La Vieja Serenata.

El Muro Tango y Juan Villarreal tocan con gran energía, una cautivante melancolía y delicados matices que convierten tangos nuevos y viejos en inspiradas interpretaciones.

– Jürgen Spieß

NORWEGIAN

Det tok ikke lang tid for tangoen å erobre Europa. I begynnelsen av forrige århundre spredte tangofeberen seg som en epidemi i storbyene og smittet massene i Berlin, Helsinki, Paris og Oslo.

For den argentinske pianisten Juan Pablo de Lucca, barnebarn av den legendariske tangosangeren Alberto Castillo, har tango vært til stede siden fødselen. Med den norske fiolinisten Karl Espegard og andre musikere fra Norge og Argentina driver de Lucca det interkulturelle prosjektet El Muro Tango, grunnlagt i 2016 i Oslo. Dets medlemmer er Juan Pablo de Lucca (piano), Karl Espegard (fiolin), Åsbjørg Ryeng (bandoneon) og Sebastián Noya (kontrabass). Blant gjestene finner vi den kjente argentinske sangeren og gitaristen Juan Villareal med sin blanding av soulful virtuositet og selvforglemmende ekstase.

Alle musikerne handler her som en filigran, en edru perfeksjon som bare av og til blir avbrutt av den plutselige sukkingen fra bandoneonet. I tradisjonell tango er vokalen veldig viktig, i dette albumet fremført av Juan Villareal, en av de ledende argentinske tangosangerene. Valser, milongaer og candomber fra den gyldne epoken av argentinsk tango knytter bandet til tradisjonen, og minner om habaneraen, som tangoen utviklet seg fra. Bemerkelsesverdig motstår El Muro Tango alle fristelser til å spille populære tangoslagere. De åtte musikerne fremkaller i sine instrumenter de fineste toner og dynamiske nyanser, spesielt i stykker som Asi Se Baila El Tango, Regin og La Vieja Serenata.

El Muro Tango og Juan Villareal spiller med stor energi, fengslende melankoli og delikate subtiliteter i kjente og nye tango- og musettolkninger.

– Jürgen Spieß

GERMAN

In Windeseile hat der Tango zu Beginn des vorigen Jahrhunderts das alte Europa erobert. Wie eine Epidemie breitete sich das Tangofieber aus in den großen Städten, infizierte die Massen in Berlin, Helsinki, Paris und Oslo.

Einer, für den der Tango seit Geburt präsent war, ist der argentinische Pianist Juan Pablo de Lucca, Neffe des 2002 verstorbenen legendären Tangosängers Alberto Castillo. Mit dem norwegischen Geiger Karl Espegard und weiteren Musikern aus Norwegen und Argentinien betreibt de Lucca das 2016 in Oslo gegründete interkulturelle Projekt El Muro Tango. Darauf spielen Juan Pablo de Lucca (Piano), Karl Espegard (Geige), Asbjorg Ryeng (Bandoneon), Sebastiän Noya (Kontrabass) und mehrere Gäste, unter ihnen auch der bekannte argentinische Sänger und Gitarrist Juan Villareal mit dieser Mischung aus seeliger Virtuosität und selbstvergessener Ekstase.

Die acht Musiker agieren mit einer filigranen, ja zuweilen gar nüchternen Perfektion, die nur ab und an vom jähen Aufseufzen des Bandoneons unterbrochen wird. Ganz wichtig ist im klassischen Tango die Stimme, die auf diesem Album von Juan Villareal, einem der führenden argentinischen Tangosänger, kommt. Walzer, Milongas und Candombes aus der goldenen Ära des Tango Argentino fügt das Orchester ebenfalls in die Tradition, erinnert an die Habanera, aus der sich einst der Tango entwickelt hat, und widersteht allen Versuchungen, populäre Tangoschlager nachzuspielen. Die acht Musiker entlocken ihren Instrumenten vor allem bei den Stücken Asi Se Baila El Tango, Regin und La Vieja Serenata feinste Ton- und Dynamiknuancen.

Mit viel Verve vereinen El Muro Tango und Juan Villareal klassisches Konzertieren mit fesselnder Melancholie, zartikulatorische Feinheiten mit feinem Spielwitz, Altbewährtes mit neuen Tango- und Musette-Interpretationen.

– Jürgen Spieß